سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
آمار و اطلاعات

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 56
کل بازدید : 510618
تعداد کل یاد داشت ها : 53
آخرین بازدید : 103/1/31    ساعت : 11:28 ع
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
" onerror="this.style.display='none'"/>

ویرایش
امکانات دیگر
ابر برچسب ها
قرآن مجید ، قرآن ، قرآن کریم ، اسلام ، آیت الله قاضی ، امام رضا علیه السلام ، امام صادق علیه السلام ، امیرالمومنین ، ایران ، حضرت رسول ، تفسیر المیزان ، تلاوت ، شب قدر ، شهادت ، کلام الله ، عبدالباسط ، صاحب الزمان ، فرقان ، آیت الله بهجت ، قدر ، قدرت بدنی وصف ناپذیر ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله دستغیب و داستانی از کریم اهل بیت ، فزت و رب الکعبه ، فلق ، قارعه ، قاریان مصری ، قاف ، قامت موزون ، صحیح در قرائت ، صف ، ضحی ، طلاق ، طه ، طور ، طول عمر حضرت فاطمه سلام الله علیها ، عادیات ، عسکری ، علامه حلی ، علامه شعرانی ، علامه طباطبایی ، علامه مجلسی ، علی ، علی البناء ، علی بن ابیطالب ، علی بن الحسین ، علی ولی الله ، علیه السلام ، عنکبوت ، عید مبعث ، عید نوروز مبارک ، غلبه بر نفس ، کلام اهل بیت ، کهف ، کوثر ، قرآن در زندگی ، قرآنی ، قرائت ، قرائت مجلسی ، قصص ، قمر ، قیانت ، گر چه غم و اندوه فراوان دارم دو پسر دارم من ، یک کفن کم دارم ماد ، گریه امیرالمومنین ، گریه پیامبر ، گریه جبرئیل ، گریه نوزادان ، گریه های فاطمه ، لبخند نورادان ، لیلة القدر ، ما عاشق محمد هستیم ، ماعون ، ماه خدا ، متقیان ، محافظت از قرآن ، محسن موسوی بلده ، محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله ، محمد رضا پورزرگری ، محمد رفعت ، محمد ص ، مدت حیات ظاهرى حضرت زهرا ، مرتضی ، مرگ ، مریم ، مزمل ، مسجد مقدس جمکران ، مسد ، مسلمانان ، مصحف الشریف ، مصطفی اسماعیل ، معصومین ، مفضل ، مگر به آسمان بالی سرشان نگاه نمیکنند ، ملا احمد نراقی ، ملک الموت ، ممتحنه ، من و شما هم امام زمان را دیده ایم ، منافقین ، منشاوی ، مهدویت ، مواضع امام حسن عسکری ، مولود کعبه ، مومن ، مومنین ، میر داماد ، میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام ، ناد علیا مظهر العجائب تجده عونا لک فی النوائب کلُ غم و هم سینجلی ، ناس ، نامگذاری حضرت ، نبی اکرم ، نجم ، نجمه خاتون مادر حضرت رضا ، نحل ، نزول ، نصر ، نفس ، نفس کشیدن ، نگوییم رمضان آمد و یا رفت ، نماز اول وقت ، نهج الفصاحه ، نهم ربیع الاول ، نوح ، نور ، همزه وصل ، هود ، واقعه ، وبلاگ ، وبلاگ قرآن ، ورود امام خمینی به تهران ، وصی النبی ، وضو ، وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ، ولادت ، ولادت امام حسن عسکری ، ولادت با سعادت علی بن ابیطالب علیه السلام ، ولایت ، ولایت حضرت علی علیه السلام ، ولی الله ، ویژه نامه ، یا ایها النفس المطمئنه ، یا زهرا ، یا علی ، یا مقلب القلوب و الابصار ، یدالله الباسطه ، یمن در خون ، یهود و شیطان ، یوسف ، کافرون ، کامل یوسف ، کشتار مردم یمن ، شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ، شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ، شهدا ، شهوت ، شیخ حسن جمکرانی ، شیعه علوی ، شحات انور ، شرح ، شرح حدیث ، شریک غربت حیدر ، شعشاعی ، شعیشع ، شفاعت ، تنفس ، تنفس در قرائت قرآن ، تنفس صحیح ، تنفس صحیح برای خوانندگان ، توبه ، توحید ، توصیه بزرگان ، تین ، ثواب خواند قرآن مجید ، ثواب خواندن سوره های قرآن مجید ، ثواب قرائت قرآن مجید ، جاثیه ، جاودانگی قرآن ، جاودانه ، جایگاه قرآن مجید ، جایگاه قرآن مجید در زندگی ، جمعه ، جمکران ، جنگ با خدا ، جهانی بودن ، جوان ایرانی کجای کاری !؟ ، چهره جوان و تغییر ناپذیر ، حدیث درباره قرآن مجید ، حسن ، حصان ، حضرت زهرا سلام الله علیها ، حضرت زینب کبری سلام الله علیها ، حضرت علی (ع) ، حضرت عیسی مسیح علیه السلام ، حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم ، حضرت معصومه سلام الله علیها ، حفظ ، حقوق بشر ، حکایت از امام حسن ، حمد ، حیدر ، حکایت ، خال زیبای صورت ، خدا معلم متقین ، خطبه در بستر ، خواندن قرآن ، خواهر گرامی امام رضا علیه السلام ، دانلود ، دانلود تلاوت مجلسی ، دانلود سخنرانی ، دانلود فایل صوتی ، دخان ، در کلام معصوم ، دعای آغاز و ختم قرآن ، دفاع مقدس ، دم، وقفه، بازدم ، دموکراسی ، دهه کرامت گرامی باد ، دوازده بهمن 1357 ، دیدار جامعه قرآنی ، ربا ، ربا جنگ با خدا و رسول اوست ، رحلت حضرت رسول الله صلواة الله علیه و آله ، رعد ، رمضان ، رمضان از اسماء خداست ، رهبر ، رهبر معظم انقلاب ، روز پرستار ، روم ، زلزال ، زیباروی نورانی ، زین اخلاقنا بالقرآن ، زین العابدین ، سال 1392 ، سال نو مبارک ، سالروز بعثت حضرت رسول صل الله علیه و آله و سلم ، سالروز میلاد ، سلام بر دخت نبی ، سلام و صلوات خدا بر صادق آل محمد (ص) ، سوره حمد ، سوره فاتحة الکتاب ، سوره مبارکه ق ، سوزاندن انگشتان دست ، سید علی خامنه ای ، سیدالساجدین ، سیزده رجب ، ایران اسلامی ، بانک ، بانک داران فاسد ، بانکداری ضد اسلامی ، بسیجی ، بعثت رسول ، بقره ، بقیة الله ، بوالفرج اصفهانى ، بوی خوش ، بینه ، پند ، پندهایی از آیت الله ناصری ، پیامبر اکرم و قرآن مجید ، پیغمبر ، تاریخچه ، تبیان علی کل شی ، تجوید ، تحریم ، تعمیق و گسترش ارتباط‏ ، امین الله ، انبیاء ، انفال ، انقلاب اسلامی ، اول رمضان المبارک 1433 ، ای جان با ایمان ، ایام فاطمیه اول ، امام علی ، امام مهدی ، امیر المومنین ، امام زمان ، امام زمان ارواحنا له الفداء ، امام زین العابدین علیه السلام ، امام صادق ، آیت الله ناصری ، آیه 282 سوره بقره ، آیه شریفه ، ابتداء ، ابعاد فنی تلاوت قراء ممتاز ، ابو عبدالله ، احادیث نبوی ، احسن القصص ، احقاف ، ارائه الگوى صحیح شادى‏ ، اسدالله ، اسراء ، quran ، the holy quran ، آداب تلاوت ، آداب تلاوت قرآن مجید ، آغاز امامت امام زمان ، آغاز دهه فجر ، آیت الله آقا مجتبی تهرانی ، آیت الله العظمی خامنه ای ،
Reba.ir

12 بهمن ماه 1357 ه شورود امام خمینی(ره) به تهران

امام خمینی پس از سال‌ها دوری و تبعید به کشور بازگشت،
ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی‌ترین استقبال بود.



حضور میلیونی مردم از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا، حاکی از عشق و علاقه آنها به رهبر خویش بود.



ادامه مطلب...



برچسب ها : دوازده بهمن 1357  , ورود امام خمینی به تهران  , آغاز دهه فجر  , انقلاب اسلامی  , ایران اسلامی  ,



      

***ولادت با سعادت نبی اکرم ، حضرت محمد بن عبدالله صلواة الله علیه و آله بر مسلمانان جهان مبارک باد ***

ولادت حضرت رسول مبارک

زندگینامه  حضرت محمد (ص)
 
نام: محمد بن عبد الله در تورات و برخى کتب آسمانى «احمد» نامیده شده است. آمنه، دختر وهب، مادر حضرت محمد (ص) پیش از نامگذارىِ فرزندش توسط عبدالمطلب به محمّد، وى را «احمد» نامیده بود.کنیه: ابوالقاسم و ابوابراهیم.القاب: رسول اللّه، نبى اللّه، مصطفى، محمود، امین، امّى، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ و... .منصب: آخرین پیامبر الهى، بنیان‏گذار حکومت اسلامى و نخستین معصوم در دین مبین اسلام.تاریخ ولادت: روز جمعه، هفدهم ربیع الاول عام الفیل برابر با سال 570 میلادى (به روایت شیعه).
بیشتر علماى اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول آن سال دانسته‏اند.عام الفیل، همان سالى است که ابرهه، با چندین هزار مرد جنگى از یمن به مکه یورش آورد تا خانه خدا (کعبه) را ویران سازد و همگان را به مذهب مسیحیت وادار سازد؛ اما او و سپاهیانش در مکه با تهاجم پرندگانى به نام ابابیل مواجه شده، به هلاکت رسیدند و به اهداف شوم خویش نایل نیامدند. آنان چون سوار بر فیل بودند، آن سال به سال فیل (عام الفیل) معروف گشت.
محل تولد: مکه معظمه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى).
نسب پدرى: عبدالله بن عبدالمطلب (شیبة الحمد) بن هاشم (عمرو) بن عبدمناف بن قصّى بن کلاب بن مرّة بن کعب بن لوىّ بن غالب بن فهر بن مالک بن نضر (قریش) بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان.از پیامبر اسلام(ص) روایت شده است که هرگاه نسب من به عدنان رسید، همان جا نگاه دارید و از آن بالاتر نروید. اما در کتاب‏هاى تاریخى، نسب آن حضرت تا حضرت آدم(ع) ثبت و ضبط شده است که فاصله بین عدنان تا حضرت اسماعیل، فرزند ابراهیم خلیل الرحمن(ع) به هفت پشت مى‏رسد.
مادر: آمنه، دختر وهب بن عبد مناف.این بانوى جلیل القدر، در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشى، کم‏نظیر و سرآمد همگان بود. وى پس از تولد حضرت محمّد(ص) دو سال و چهارماه و به روایتى شش سال زندگى کرد و سرانجام، در راه بازگشت از سفرى که به همراه تنها فرزندش، حضرت محمّد(ص) و خادمه‏اش، ام ایمن جهت دیدار با اقوام خویش عازم یثرب (مدینه) شده بود، در مکانى به نام «ابواء» بدرود حیات گفت و در همان جا مدفون گشت.و چون عبدالله، پدر حضرت محمد(ص) دو ماه (و به روایتى هفت ماه) پیش از ولادت فرزندش از دنیا رفته بود، کفالت آن حضرت را جدش، عبدالمطلب به عهده گرفت. نخست وى را به ثویبه (آزاد شده ابولهب) سپرد تا وى را شیر دهد و از او نگه‏دارى کند؛ اما پس از مدتى وى را به حلیمه، دختر عبدالله بن حارث سعدیه واگذار کرد. حلیمه گرچه دایه آن حضرت بود، اما به مدت پنج سال براى وى مادرى کرد.
مدت رسالت و زمامدارى: از 27 رجب سال چهلم عام الفیل (610 میلادى)، که در سن چهل سالگى به رسالت مبعوث شده بود، تا 28 صفر سال یازدهم هجرى، که رحلت فرمود، به مدت 23 سال عهده‏دار امر رسالت و نبوت بود. آن حضرت علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامدارى مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت.
تاریخ و سبب رحلت: دوشنبه 28 صفر، بنا به روایت بیشتر علماى شیعه و دوازدهم ربیع الاول بنا به قول اکثر علماى اهل سنّت، در سال یازدهم هجرى، در سن 63 سالگى، در مدینه بر اثر زهرى که زنى یهودى به نام زینب در جریان نبرد خیبر به آن حضرت خورانیده بود. معروف است که پیامبر اسلام(ص) در بیمارىِ وفاتش مى‏فرمود: این بیمارى از آثار غذاى مسمومى است که آن زن یهودى پس از فتح خیبر براى من آورده بود
.محل دفن: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز (عربستان سعودى کنونى) در همان خانه‏اى که وفات یافته بود. هم اکنون مرقد مطهر آن حضرت، در مسجد النبى قرار دارد.
همسران:
1. خدیجه بنت خویلد.
2. سوده بنت زمعه.
3. عایشه بنت ابى بکر.
4. امّ شریک بنت دودان.
5. حفصه بنت عمر.
6. ام حبیبه بنت ابى سفیان.
7. امّ سلمه بنت عاتکه.
8. زینب بنت جحش.
9. زینب بنت خزیمه.
10. میمونه بنت حارث.
11. جویریه بنت حارث.
12. صفیّه بنت حىّ بن اخطب

فرزندان:
الف) پسران:1. قاسم. او پیش از بعثت پیامبر اکرم(ص) تولد یافت. از این رو پیامبر(ص) را ابوالقاسم نامیدند.
2. عبدالله. این کودک چون پس از بعثت به دنیا آمده بود، وى را «طیّب» و «طاهر» مى‏گفتند.
3. ابراهیم. او در اواخر سال هشتم هجرى متولد شد و در رجب سال دهم هجرى وفات یافت.
عبدالله و قاسم از خدیجه کبرى (س) و ابراهیم از ماریه قبطیه متولد شدند. وهرسه آنان در سنین کودکى از دنیا رفتند.
ب) دختران:1. زینب (س). 2. رقیه (س). 3. ام کلثوم (س). 4. فاطمه زهرا (س).دختران پیامبر اسلام (ص) همگى از حضرت خدیجه(س) متولد شدند و تمام فرزندان رسول خدا(ص) جز فاطمه زهرا (س) پیش از رحلت آن حضرت، از دنیا رفته بودند. تنها فرزندى که از آن حضرت در زمان رحلتش باقى مانده بود، فاطمه زهرا(س)، آخرین دختر وى بود. این بانوى مکرّمه، افتخار بانوان عالم، بلکه همه انسان‏ها و مورد تقدیس و تکریم فرشتگان عرشى است. همو است که مادر سبطین و امّ الأئمة المعصومین(ع) است.گرچه پیامبر اسلام(ص) به تمام خاندان مؤمن خویش علاقه‏ مند بود، اما در میان همسرانش بیش از همه، به خدیجه کبرى (س) و در میان فرزندانش بیش از همه، به فاطمه زهرا (س) علاقه ‏مند بوده و اظهار محبت و لطف مى‏فرمود.
 برگرفته شده از کتاب " خاندان عصمت علیهم السلام
منبع : تبیان

 





برچسب ها : حضرت رسول  , ولادت  , نبی اکرم  , محمد بن عبدالله صل الله علیه و آله  ,


      

 (ابتداء به همزه وصل)

در زبان عرب تلفظ کلماتی که با سکون یا تشدید آغاز میشود غیر ممکن یا مشکل است ، مانند : نْصُرنی ، لْقَمَر ،  

بنا براین برای سهولت تلفظ این کلمات از «همزه ی وصل » استفاده می شود . همزه ی وصل الفی است که جهت ابتدا به چنین کلماتی در اول کلمه می آید که در اکثر کتابتهای قرآن بر بالای همزه ی وصل صاد کوچکی (صـ ) دیده می شود که هیچ حرکتی ندارد و قاری هنگام ابتدا به کلمه خود باید قانون حرکت همزه ی وصل را بداند ، ولی در میان کلام همزه ی وصل خوانده نمی شود

نحوه ی تشخیص حرکت همزه ی وصل در ابتدا به کلمات :

همزه ی وصل در ابتدای هر سه نوع کلمه ی زبان عرب (حرف – اسم – فعل ) می آید .

1- حرف

تنها کلمه ی دارای همزه ی وصل در قرآن که حرف محسوب می شود همان« حرف تعریف یا الف ولام معرفه» است .الف در( ال) همان همزه ی وصل است . حرکت این الف در صورت ابتدا به کلمه همیشه « فتحه » است .

مثال : جَعَلَ الْقَمَر ـــــــ اَلْقَمَر                       قُل الله خالِقُ ـــــــــــــــــ اَلله خالِقُ

2- اسم

همزه ی وصلی که بر سر « اسم » بیاید ، در صورت ابتدا ، به « کسره » خوانده می شود .

در قرآن همزه ی وصل بر سر این اسم ها آمده است : ِابْن – اِبْنت – اِمرَء – ِاسْم – اِثْنا (ِاثْنَی )- اِثْنَتا (اِثْنَتَی) – اِثْنان (اِثْنَین )- اِثْنَتَین

این اسم ها در فارسی به ترتیب به معنای ؛ پسر – دختر –مرد – زن – اسم – دو (عدد دو به صورت های مختلف مذکر و مؤنث آمده است . مثال : مسیح ابْن مریم – اَبوُکِ امْرَءَ – فَوقَ اثْنَتَین – واذْکُرِ اسْمَ رَبَّکَ - حینَ الوَصیّةِ اثْنان

3- فعل

در قرآن غیراز موارد فوق ، هر کلمه ای که همزه ی وصل داشته باشد ، فعل یا مصدر افعال خواهد بود . نحوه ی خواندن آن در افعال این چنین است : اگر اولین حرف متحرک بعد از همزه ی وصل ، مفتوح یا مکسور (ــَ ، ــِ) باشد ؛ همزه ی وصل به « کسره » خوانده می شود . مانند: فَقَدِ اهْتَدوا ـــــــــ اِهْتدوا            

 رَبَّنا اکْشِف ــــــــــــــ اِ کْشِف                                                            

واگر اولین حرف متحرک بعد از همزه ی وصل مضموم ( ـــُ ) باشد، همزه ی وصل « ضمه » می گیرد . وتمامی مصادر افعال به « کسره » ابتدا می شود . مثال :                                           

 اَلّذینَ اسْتُضعِفوا ـــــــــــ اُ سْتُضعِفوا                                         

رَبِّ انْصُرنی ــــــــــــــــ اُنْصُرنی 

نکات مهم

1- در افعال : «اقْضُوا – امْضُوا – ابْنُوا – امْشُوا – ائْتوا – اهْدُوا » همزه ی وصل در حالت ابتدا به جای ضمه به کسره خوانده می شود . زیرا ضمه ی حرف متحرک عارضی بوده واصل آن کسره بوده است ؛ بدین صورت (اقْضیُوا – امْضیُوا –ابْنیُوا – امْشیُوا – ائْتیُوا – اهْدیُوا ) البته در برخی از این کلمات به لحاظ ساختار لفظ و معنا ، ابتدا نمی شود و فقط به جهت آگاهی ذکر می شود .

2-همزه ی ساکنه در کلمات « اِئْتِ – اِئْتِنا – اِئتیا – اِئْتُوا – اِئْتُونی – اِئْذَن » در میان کلام به همزه ی ساکنه و در صورت ابتدا به یاء مدی خوانده می شود . بدین صورت (ایتِ – ایتِنا - ایتیا – ایتُوا –ایتُونی – ایذَن ) و همچنین در کلمه ی « اُؤْتُمِنَ»(بقره – 283) همزه ی ساکنه درصورت ابتدا به واو مدی خوانده می شود : اُوتُمِنَ

3- کلماتی نظیر کلمات زیر درقرآن که افعال امر هستند ، در صورت ابتدا ، با « کسره » خوانده می شود ؛ هر چند عملاً به لحاظ ساختار لفظ ومعنا ابتدا به این کلمات صحیح نیست .

 ثُّمَّ لْیَقْطَعْ ــــــــــ لِیَقْطَعْ (حج – 15)               وَلْیُوفُوا ــــــــــــــــــــ لِیُوفُوا (حج – 29)         

 4- در عبارت «اَصحابُ لْئَیکَةِ» (شعراء – 176) در صورت ابتدا « اَلْئَیکَةِ »خوانده

می شود .

5- اگر همزه ی استفهام (همزه ی قطع مفتوحی که در اول کلمات معنی آیا می دهد) بر سر افعال دارای همزه ی وصل بیاید ، همزه یوصل در کتابت حذف وفقط همزه ی استفهام باقی می ماند مانند : هفت فعل : اَتَّخَذتُم – اَطَّلَعَ – اَفتَری – اَصطَفی – اَتَّخَذناهُم – اَستَکبَرتَ – اَستَغفَرتَ

6- اگر همزه ی استفهام بر سر «ال» تعریف بیاید ، همزه ی وصل حذف نمی شود ، بلکه تبدیل به الف مدی می شود . واین حالت فقط در سه کلمه ی قرآن آمده است :

آلذَّکَرَین ِ-- آلْانَ – آللهُ

زیرا اصل این کلمات اَاَلذَکَرَینِ – اَاَلْانَ – اَاَللهُ بوده ودر صورت حذف همزه ی وصل ، کلمه ، دوباره به شکل غیر سؤالی خود بر می گشت ومفهوم سؤالی نداشت . این کلمات علاوه بر صورت بالا به نحو دیگری هم قرائت می شود و آن« تسهیل همزه ی وصل» است . بدین شکل که به جای تبدیل همزه ی وصل به الف مدی ، آن را بدون «نبره» وتیزی ویژه اش (تلفظ فتحه بدون تیزی همزه )تلفظ کنیم اَ-َ للهُ        اَ-َ لْانَ        اَ- َلذَکَرَین ِ

7-اگر « ال» تعریف بر سر همزه وصل بیاید ،علاوه بر حذف همزه ی وصل ،لام ساکنه کسره می گیرد . تنها مورد آن ، در کلمه ی « اَلْاِسْمُ » (حجرات – 11) آمده است وآن را این چنین می خوانیم : بِِئْسَ لِسْمُ الْفُسُوقُ ؛ زیرا پس ازحذف همزه ی وصل « اسم » لام ساکنه ی« اَل » در کنار « سْم» ساکنه قرار می گیرد وبنا بر قاعده ی رفع التقاء ساکنین لام مکسور می شود . در صورت ابتدا به « اَلْاِسْمُ » این کلمه به دو صورت ( اَلِسْمُ – لِسْمُ ) خوانده می شود . علت وجه دوم این است که وقتی کلمه با لام متحرکه آغاز شده نیازی به همزه ی وصل نیست .





برچسب ها : تجوید  , همزه وصل  , ابتداء  ,


      

امامت حضرت ولی عصر ارواحنا له الفداء

امام زمان عجل الله تعالی فرجه

 نهم ربیع الاول، نخستین روز امامت امام عصر و خاتم الاوصیاء حضرت مهدی موعود(عج ) است که خود می فرمایند: «أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی»

از خصایص حضرت مهدی(عج)، لقب زیبا و پرافتخار «خاتم الاوصیاء» است که ایشان خاتم همه اولیا و اوصیای الهی است؛ زیرا او آخرین امام و پیشوای بعد از پیامبر اکرم(ص) است و به تعبیری، آخرین وصی از اوصیای همه پیامبران الهی است. این لقب مبارک، به لسان پدر بزرگوارش جاری شده و ایشان را بدین لقب خوانده است.

ابن عربی در فتوحات مکیه می گوید : از آنجا که احکام شریعت محمدی(ص) با احکام دیگر شرایع و انبیا فرق دارد... و با آمدن او شریعت ختم شده است، آن حضرت این استحقاق را دارد که ولایت خاصه اش نیز ختم داشته باشد که این (خاتم اوصیا)، نامش مطابق نام حضرت (محمد(ص) و اخلاقش در بر گیرنده اخلاق آن حضرت باشد. او همان کسی است که مهدی نام دارد. معروف و منتظر است و از عترت و سلاله پیامبر است...»
در روایات بسیاری به اوصاف مشترک و شباهت های امام زمان(عج) به حضرت پیامبر اکرم(ص) اشاره شده است که در این نوشتار به بعضی از این ویژگی ها اشاره می نماییم:
1. رحمت
خداوند متعال وجود نازنین پیامبر اکرم صل الله علیه و اله و سلم را رحمتی برای عالمیان می داند؛ وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمینَ؛[1] و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم. امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به این صفت زیبنده اند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَة»؛[2] سلام بر تو ای پرچم برافراشته ... و رحمت گستردة الهی.
2. حجت الهی
«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ عَلَی الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِین»؛[3] امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز با لقب حجة الله مورد خطاب قرار گرفته اند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّه».[4]
3. نور خدایی
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نور خدایی است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یُسْتَضَاءُ بِه »[5] سلام بر تو، ای نور روشنایی بخش خداوند.[6] در زیارت روز جمعه نیز خطاب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این گونه آمده است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یا نُورَاللهِ الّذِی یَهْتَدی بِه المُهْتَدُون»؛ سلام بر تو ای نور خداوند که هدایت جویان به وسیله او هدایت می شوند.
4) دعوت کننده به سوی خداوند متعال
خداوند در قرآن خطاب به رسول مکرمش می فرماید: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیراً وَ داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً؛[7] ای پیامبر! ما تو را گواه فرستادیم و بشارت دهنده و انذار کننده، و تو را دعوت کننده به سوی خدا به فرمان او و چراغی روشنی بخش قرار دادیم.
در مورد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز آمده است: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّه»؛[8] سلام بر تو ای دعوت کننده خلق به سوی خدا.
5) خاتمیّت (حُسن ختام)
Gما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ وَ کانَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْ ءٍ عَلیماً؛[9] محمد صل الله علیه و اله و سلم پدر هیچ یک از مردان شما نیست، ولی رسول خدا و آخرین پیامبران است و خداوند به همه چیز آگاه است.
امام مهدی علیه السلام نیز در معرفی خود می فرمایند: «أَنَا خَاتِمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی»؛[10] من آخرین از جانشینان پیامبر هستم و بواسطة من خداوند بلا را از اهل و شیعیانم برمی دارد.
6) امنیت بخشی
با وجود رسول خدا امت او در امنیت بودند: وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ؛[11] (ای پیامبر!) تا تو در میان آن ها هستی، خداوند آن ها را مجازات نخواهد کرد.
امام زمان نیز در وصف وجودی خویش می فرمایند: «إِنِّی أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ»؛[12] به درستی که من امنیت بخش اهل زمین هستم، همانگونه که ستارگان امنیت بخش اهل آسمانند.
پی نوشت"
[1]. انبیاء: 107.
[2]. بحارالأنوار، ج53، ص171.
[3]. بحارالأنوار، ج97، ص183.
[4]. الکافی، ج4، ص570.
[5]- بحارالأنوار، ج97، ص183.
[6]. مفاتیج الجنان، زیارت حضرت رسول صل الله علیه و اله و سلم.
[7]. احزاب: 45 و 46.
[8]. بحارالانوار، ج53، ص171.
[9]. احزاب: 40.
[10]. بحارالأنوار، ج52، ص30.
[11]. انفال: 33.
[12]. بحارالأنوار، ج75، ص380.





برچسب ها : آغاز امامت امام زمان  , نهم ربیع الاول  , السلام علیک یا اباصالح المهدی  , المنتظرالقائم  ,